Tuesday 28 April 2020

Cuka Epal – Rahsia Wanita Besi



Apakah rahsia Wanita Besi seperti ini?

Salah satunya ialah cuka epal, ramuan yang sekian lama digunakan sebagai penawar untuk merawat pelbagai masalah kesihatan. Banyak keluarga mengamalkan rahsia kecergasan dan kesihatan Wanita Besi ini.

Supaya anda lebih yakin, pilihlah produk organik yang diperakui seperti Alce Nero Organic Apple Cider Vinegar dengan komponen utama asid asetik serta bahan lain seperti asid laktik, asid sitrat, asid malik dan bakteri baik. Oleh kerana cuka epal sejenis asid pekat, pastikan anda larutkan satu sudu besar ke dalam secawan air terlebih dahulu sebelum meminumnya. Hanya sedikit cuka epal diperlukan untuk membawa hasil yang besar.


Berikut adalah beberapa cara Wanita Besi mengambil Apple Cider Vinegar supaya lebih berkesan.

1.     Tingkatkan sistem imunisasi

Wanita Besi jarang mendapat masalah kesihatan seperti batuk, selesema dan sakit tekak seperti orang lain. Pengambilan cuka epal yang mengandungi asid amino, kalium dan enzim membantu menguatkan sistem imun dan melegakan keletihan.


 Cuba resipi berikut yang pasti dapat memberi tenaga di saat anda berasa lesu:

Tonik hangat! 

Kisar halia, lobak pedas, bawang, bawang putih, lada habanero, lemon, kunyit dan serai dalam sukatan sama. Tambahkan 100ml Apple Cider Vinegar. Tuang adunan ini ke dalam bekas kedap udara dan biar selama 14 ke 60 hari. Tapis bagi membuang cebisan tumbuhan. Tambah satu sudu besar tonik ini ke dalam secawan air panas atau teh ‘O’ untuk minuman berkhasiat yang merangsang sistem imun.

Minuman cuka oren! 

Didih secara perlahan 100ml Alce Nero Organic Apple Cider Vinegar berserta 2 keping kulit kayu manis, sebiji oren yang dihiris, 4cm halia dan dua sudu besar madu organik selama 20 minit. Tapis ke dalam bekas kedap udara. Tambah satu sudu campuran bahan ini ke dalam 125ml air dan minum.





2.     Membantu menguruskan badan dan penyerapan nutrisi

Mengekalkan kesihatan dan berat badan ideal memang mencabar, tetapi Wanita Besi bijak menggunakan Apple Cider Vinegar dengan menambahkannya kedalam diet mereka untuk manjaga berat badan. Sains turut menyarankan kaedah ini. Satu kajian dalam Journal of Functional Foods pada tahun 2008 membuktikan penambahan satu sudu cuka epal ke dalam pemakanan mampu mengurangkan lemak pada perut selain membantu menyelesaikan masalah kesihatan lain.²


3.     Kebersihan mulut

Walaupun sibuk sepanjang hari, Wanita Besi sentiasa memiliki nafas yang segar dan kesihatan mulut yang baik. Rahsianya, tonik cuka epal yang diambil pada waktu pagi yang terbukti memiliki sifat antikulat yang membantu melawan radang membran mukus, menurut Journal of Prosthodontics, 2015.3


4.     Menangani masalah senggugut

Wanita Besi belajar mengatasi masalah senggugut dengan pengambilan Apple Cider Vinegar dari hari pertama hingga hari terakhir kitaran haid. Ia dipercayai dapat mengawal atur kitaran haid dan memendekkan tempohnya. Kandungan kalsium dan kalium dapat melegakan kekejangan otot yang menyebabkan kesakitan senggugut.






Jadilah seorang Wanita Besi yang inovatif. Cuba resepi berikut untuk mengurangkan kesakitan senggugut:


Kehangatan teh cuka epal: 

Tambah 1 sudu kecil cuka epal, sehiris lemon dan separuh sudu kecil halia segar ke dalam secawan teh yang baru dibancuh. Jika mahu, anda boleh juga menambah sedikit madu.


Ketenangan teh hijau cuka epal: 

Bancuh secawan teh hijau. Sementara masih panas, tambah satu sudu kecil cuka epal dan sedikit pudina.


Tonik cuka epal dan kunyit: 

Kunyit adalah sejenis tumbuhan berkhasiat yang sering digunakan sebagai penawar untuk kesihatan. Tonik kunyit juga boleh dijumpai di kedai-kedai organik. Tambah satu sudu kecil Apple Cider Vinegar ke dalam tonik kunyit anda bagi menghasilkan minuman penyembuhan yang menyegarkan.





Serlahkan ciri-ciri Wanita Besi pada diri anda dengan menjadikan penawar dan tonik Apple Cider Vinegar sebagai sebahagian daripada gaya hidup sihat.

Kami menggunakan Alce Nero Organic Apple Cider kerana ia dibuat daripada buah epal organik yang ditanam secara eksklusif di wilayah Trentino-Alto Adige dan bebas daripada racun perosak, baja kimia dan unsur GMO. Cuka epal ini kaya dengan rasa dan mempunyai tahap asid yang rendah, menjadikannya sesuai untuk penyediaan salad dan makanan lain. Berikan tubuh anda sumber tenaga ini dan jadilah seorang Wanita Besi setiap hari.

Ketahui lebih lanjut mengenai Alce Nero di https://alcenero.asia/recipes.html dan laman Facebook https://www.facebook.com/AlceNeroMalaysia/


1 comment:

  1. Nampak sedap ni 👍

    Jemput join segmen ejulz

    https://ejulz.blogspot.com/2020/04/segmen-ucapan-buat-frontliners-covid-19.html?m=1

    ReplyDelete