Monday 3 June 2019

GREEN RAMADHAN KEMPEN BERSAMA MAYA KARIN DUTA RIVER OF LIFE KUALA LUMPUR




Assalammualaikum ,


Pernahkah korang terfikir kesan pencemaran sungai yang banyak menyebabkan persekitaran biodiversiti terjejas . Beberapa inisiatif untuk memulihkan sungai dan pemeliharaan sungai kita dari terjejas seperti River of Life ( ROL ) . Ia bertujuan mengubah lapan sungai di rantau  Kuala Lumpur/ Klang Valley meliputi perbandaran Kuala Lumpur , Ampang Jaya dan Selayang . Ia merupakan projek jangka panjang , bermula pada tahun 2010 dan akan selesai pada tahun 2020. Terdapat 12 inisiatif utama untuk menangani isi – isu sungai tertentu seperti kumbahan , pencemaran , setinggan , saliran , hakisan , penguatkuasaan dan promosi. 


River Life ( ROL ) adalah projek permulaan ( EPP 5 ) yang dikenal pasti di Kawasan Ekonomi Utama Negara ( NKEA ) Kuala Lumpur / Klang di bawah program Transformasi Ekonomi ( ETP ) . Ia bertujuan untuk mengubah Sg Klang dan Sg Gombak menjadi kawasan tepi pantai yang meriah dan boleh didiami dengan nilai ekonomi yang tinggi.







Terdapat 3 komponen penting di bawah ROL:


1.      Pembersihan Sungai ( JPS ) untuk membersihkan sungai
2.      Pengindahan Sungai ( DBKL ) untuk meremajakan sungai di tengah – tengah Kuala Lumpur .
3.      Pengkomersialan & pelancongan untuk memaksimumkan potensi sosial dan ekonomi tepi sungai


                          
Jabatan Pengairan dan Saliran ( JPS ) Malaysia mengetuai komponen pembersihan sungai ( ROL ). Terdapat 26 agensi dan jabatan kerajaan di 4 kementerian , iaitu Wilayah Persekutuan & Kesejahteraan Bandar , Sumber Asli & Alam Sekitar  , Tenaga , Teknologi Hijau & Air , Perumahan & Kerajaan Tempatan . Projek ini juga termasuk dua negeri iaitu Persekutuan Kuala Lumpur dan Selangor serta tiga bandar yang termasuk dua negeri iaitu Persekutuan Kuala Lumpur , Selangor dan tiga bandar termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur,Majlis Perbandaran Ampang Jaya dan Majlis Perbandaran Selayang.





Ramadhan dan Isu Sisa Makanan


Setiap tahun semasa bulan Ramadhan , kira – kira 270,000 tan makanan terus masukke dalam tong sampah . 9,000 tan makanan dibuang setiap hari pada bulan ramadhan. Jumlah makanan ini boleh memberi makan 180 juta orang , enam kali jumlah penduduk negara 27 juta. Orang ramai perlu lebih bertanggungjawab terhadap perbelanjaan makanan kita pada bulan ramadhan kerana pembaziran makanan seolah – olah menjadi budaya tahunan. Ia jelas dinyatakan dalam islam membuang dan memakan terlalu banyak makanan bukan amalan yang baik . Selain itu jumlah penggunaan plastik tunggal juga semakin meningkat apabila bazar ramadhan dibuka setiap hari. Jumlah sisa pepejal boleh dikawal jika kita menggantikannya dengan bekas yang boleh diguna semula supaya kita dapat mengurangkan penggunaan beg plastik dan bekas makanan polistiren .





Kempen Ramadhan Hijau 2019


Tahun ini River of Life ROL melakukannya pada skala yang lebih besar di bawah kempen hijau ramadhan di Bazaar Ramadhan Kampung Bharu dari 10hb hingga 24 Jun. Terdapat dua komponen iaitu kempen Cooking Oil  4 cleaning dan beg 2 bekas. Kedua – dua komponen GRC ini mensasarkan paling utama dua penyumbang pencemaran sungai iaitu sisa makanan dan pencemaran plastik. Matlamat utama adalah untuk mendidik dan menggalakkan rakyat Malaysia untuk mengurangkan penggunaan beg plastik dan mengamalkan tabiat menggunakan beg yang boleh digunakan sebagai alternatif.  ROL menggalakkan gaya hidup ramadhan hijau dengan mengurankan pencemaran plastik dan minyak .


Untuk kempen ini , mesej utama adalah untuk menggalakkan orang ramai untuk mula kecil dengan membawa beg dan bekas makanan anda sendiri apabila orang ramai menghadiri Bazar Ramadhan. Oleh itu tiada plastik , tiada sisa makanan , tiada pencemaran dan menjimatkan wang .

No comments:

Post a Comment